1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران
3- دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت
چکیده: (11656 مشاهده)
در این مقاله، طراحی یک استراتژی کنترل بهینه برای سیستم قوای محرکهی اتوبوس هیبرید هیدرولیک موازی ارائه شدهاست. این سیستم شامل یک موتور احتراقداخلی بهعنوان مؤلفهی اول تولید قدرت و یک پمپ-موتور هیدرولیکی بهعنوان مؤلفهی دوم میباشد.. طراحی یک استراتژی کنترل مناسب برای سیستمهای قوای محرکه هیبرید، بسیار تابع روند تغییرات سرعت در سیکل رانندگی است. این تابعیت تاحدی است که روند تغییرات سرعت سیکل رانندگی در زمانهای آتی سیکل نیز روی تصمیم کنترلی در هر گام تأثیر دارد. در اینجا برای طراحی استراتژی کنترل بهینه متناظر با سیکل رانندگی از یک الگوریتم برنامهریزی دینامیکی استفاده شدهاست. ایراد استفاده از روش برنامهریزی دینامیکی نیازمندی آن به اطلاعات آینده سیکل رانندگی جهت پیادهسازی است. با طراحی یک استراتژی کنترل هوشمند که دارای واحدی جهت شناسایی و پیشبینی سیکل رانندگی است، این مشکل قابل رفع میباشد. یک شیوه مناسب جهت طراحی استراتژی کنترل هوشمند، استفاده از مدل آنلاین استراتژیهای کنترلی بهینه متناظر با چندین سیکل رانندگی استاندارد در بازههای زمانی مختلف از یک سیکل رانندگی خاص است. در این مقاله، یک مجموعهمدل شامل تعدادی شبکهی عصبی با هدف مدلسازی آنلاین استراتژیهای کنترلی بهینه بکار رفتهاست. بهمنظور بررسی عملکرد طراحی ارائهشده، نتایج شبیهسازی مدل اتوبوس هیبرید هیدرولیک با دو استراتژی کنترل قانونمند و بهینه برای چهار سیکل رانندگی استاندارد مقایسه شدهاست. مشاهده میشود که استفاده از استراتژی کنترل بهینه بهمقدار چشمگیری مصرف سوخت اتوبوس را کاهش دادهاست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/9/21 | پذیرش: 1393/9/21 | انتشار: 1393/9/21