[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( مجله کنترل، جلد 10، شماره 4، زمستان 1395 ) ::
جلد 10 شماره 4,1395 صفحات 45-53 برگشت به فهرست نسخه ها
کنترل آشوب در سیستم انتقال چرخ‌دنده با استفاده از روش کنترل مود‌لغزشی ترمینال تطبیقی جدید با عامل غیرخطی در ورودی کنترلی
دکتر هادی دلاوری *1، اقای میلاد محدث زاده2
1- استادیار دانشگاه صنعتی همدان
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی همدان
چکیده:   (858 مشاهده)

آشوب پدیده ای است غیرقابل پیش‌بینی، که در سیستم‌های دینامیکی غیرخطی مورد توجه قرار می گیرد. در این مقاله، کنترل این پدیده در یک سیستم انتقال چرخ‌دنده به‌عنوان یک سیستم دینامیک غیرخطی مورد بررسی قرار می گیرد. ابتدا ویژگی‌های دینامیک غیر‌خطی سیستم انتقال چرخ‌دنده بررسی می‌شود. سپس، صحت وجود آشوب در این دینامیک غیرخطی با استفاده از نمودار صفحه_فاز مورد بررسی قرار می گیرد. طراحی کنترل کننده مودلغزشی ترمینال شامل دو مرحله می‌باشد: اول، طراحی یک سطح لغزش مناسب و دوم، طراحی یک کنترل‌کننده که مسیرهای حالت‌های سیستم به‌سمت حالت لغزشی حرکت کنند. در قضیه‌ی اول این مقاله، پایداری سطح لغزش پیشنهادی بررسی می شود و سپس کنترل آشوب و پایدارسازی حالت‌های سیستم انتقال چرخ‌دنده، براساس قضیه‌ی پایداری لیاپانوف انجام می گردد. همچنین پایداری سیستم حلقه بسته با استفاده از سطح لغزش و کنترل‌کننده مود‌لغزشی ترمینال تطبیقی پیشنهاد شده مورد بررسی قرار می گیرد. در روش پیشنهادی تأثیر پارامترهای نامشخص کنترل‌کننده، نامعینی سیستم، اغتشاش خارجی و عامل غیرخطی در ورودی کنترلی به‌طور کامل درنظر گرفته شده‌اند. برای تخمین پارامترهای نامشخص کنترل‌کننده قوانین تطبیقی مناسبی پیشنهاد شده‌ است. نتایج شبیه‌سازی ها، کارآمدی و مقاوم  بودن کنترل‌کننده پیشنهاد‌شده را نشان می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: سیستم انتقال چرخ‌دنده، دینامیک غیرخطی، کنترل ‌آشوب، کنترل مود‌لغزشی، عامل غیرخطی در ورودی کنترلی
متن کامل [PDF 1343 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delavari H, Mohadeszade M. Chaos Control in a Gear Transmission System via a Novel Adaptive Terminal Sliding Mode Control Approach with Nonlinearity in the Control Input. JoC. 2017; 10 (4) :45-53
URL: http://joc.kntu.ac.ir/article-1-311-fa.html
دلاوری هادی، محدث زاده میلاد. کنترل آشوب در سیستم انتقال چرخ‌دنده با استفاده از روش کنترل مود‌لغزشی ترمینال تطبیقی جدید با عامل غیرخطی در ورودی کنترلی. مجله کنترل. 1395; 10 (4) :45-53

URL: http://joc.kntu.ac.ir/article-1-311-fa.html

دوره 10، شماره 4 - ( مجله کنترل، جلد 10، شماره 4، زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله کنترل Journal of Control
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 792 queries by yektaweb 3506