دوره 7، شماره 4 - ( مجله کنترل، جلد 7، شماره 4، زمستان 1392 )                   جلد 7 شماره 4,1392 صفحات 9-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (4239 مشاهده)
برای مدلسازی و تشخیص خطای ماشین های الکتریکی، روش های گوناگونی ارائه شده است. اهداف مورد نظر در این روش ها دستیابی به سرعت و دقت بیشتر می باشد. مدلسازی با استفاده از روش مدار معادل مغناطیسی یکی از این روش هاست که در این مقاله برای مدلسازی و در نهایت تشخیص خطای یک ماشین شار محوری آهنربای دائم مورد استفاده قرار گرفته است. این مقاله از دو بخش مجزا تشکیل شده و در حقیقت ترکیب دو زمینه ی کاری متفاوت، یعنی مدلسازی ماشین های الکتریکی و مبحث شناسایی سیستم هاست. در ابتدا ویژگی ها و ساختار موتور معرفی می گردد. تحلیل بیشتر شامل تعیین ولتاژ Back-EMF با استفاده از روش مدار معادل مغناطیسی می باشد. تشخیص دیا-مغناطیس شدن آهنرباها با بهره گیری از آنالیز فوریه ی ولتاژ Back-EMF انجام شده و در گام بعدی یک مدل ARX برای تحلیل و شناسایی پارامترهای سیستم در حالت سالم و خطادار، به کار گرفته شده است. برای تعیین دیامغناطیس شدن آهنربا دو روش ارائه می گردد. مدل اول شار تولید شده توسط آهنربا را با توجه به ولتاژ Back-EMF پیش بینی می کند در حالی که مدل دوم، درصد نقص در آهنربا را تعیین می-نماید. میزان اعتبار هریک از مدل ها، با استفاده از مجموعه ی داده های اعتبارسنجی مشخص شده است. مدل اول که میزان شار تولیدی را تعیین می کند دقتی در حدود 82 درصد دارد و مدل دوم نیز تعیین درصد خطای آهنربا را با دقت 92 درصد انجام می دهد؛ به این ترتیب دقت مطلوبی در تعیین میزان و درصد افت شار قطب های آهنربایی به دست می آید.
متن کامل [PDF 1252 kb]   (1090 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۱۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۴