دوره 11، شماره 1 - ( مجله کنترل، جلد 11، شماره 1، بهار 1396 )                   جلد 11 شماره 1,1396 صفحات 51-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- موسسه آموزش عالی الکترونیکی برخط
چکیده:   (3714 مشاهده)

روش های کنترل درایو ماشین­های چند فازه در حالت خطای قطع فاز معمولا طوری طراحی می­شوند که موتور حداقل نوسانات گشتاور را داشته باشد. این روشها معمولا بر اساس مدل حالت خطای ماشین طراحی می­شوند و در نتیجه بسیار وابسته به مدل ماشین هستند. در این مقاله هدف ارائه روش کنترلی جدید جهت کنترل موتور القایی شش فازه در حالت قطع فاز است. از آنجایی که طراحی ADRC[1] مستقل از مدل و پارامترهای ماشین انجام می­شود در این مقاله برای اولین بار از این روش کنترلی جهت کنترل موتور چندفازه در شرایط قطع فاز استفاده شده است. دراین روش، برای کنترل موتور چندفازه در حالت خطا نیازی به تغییر در ساختار کنترلی نیست و کنترل ماشین در حالت خطای قطع فاز بدون نیاز به تشخیص وقوع خطا انجام می­گیرد. عملکرد روش ذکر شده در شرایط سالم با کنترل کننده PI  و در حالت قطع فاز با کنترل کننده رزونانسی (PI دوتایی)  مقایسه شده و صحت تحلیل های انجام شده با نتایج شبیه سازی بر روی یک موتور القایی شش فازه نشان داده می­شود و ملاحظه می­شود که با ADRC درایو موتور القایی شش فازه، در هر دو وضعیت سالم و قطع فاز دارای عملکرد به مراتب بهتری نسبت به کنترل کننده های سنتی و متداول است.

 
[1] Active Disturbance Rejection Control
متن کامل [PDF 1487 kb]   (1450 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/22 | پذیرش: 1396/1/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/4/11 | انتشار: 1396/3/14