دوره 13، شماره 2 - ( مجله کنترل، جلد 13، شماره 2، تابستان 1398 )                   جلد 13 شماره 2,1398 صفحات 21-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
2- دانشگاه بیرجند
چکیده:   (4453 مشاهده)
موتورهای القایی با دینامیک غیرخطی، در خصوص اندازه، وزن، اینرسی موتور، حداکثر سرعت، راندمان و هزینه نسبت به ماشین‌های جریان مستقیم برتری دارند و از این رو کنترل آنها حائز اهمیت است. کنترل مد لغزشی به دلیل مقاوم بودن در مقابل عدم قطعیت‌های مدل و اغتشاش خارجی و نیز سادگی در پیاده سازی، یکی از شیوه‌های موثر کنترل سیستم‌های غیرخطی می‌باشد. در این مقاله، هدف طراحی کنترل کننده فازی– لغزشی برای کنترل موقعیت موتور القایی با در نظر گرفتن مسئله پایداری و در نظر گرفتن عدم قطعیت‌های پارامتری و غیر پارامتری است. در واقع در این روش به منظور افزایش عملکرد سیستم کنترل و بهبود ردگیری، با در نظر گرفتن تابع لیاپانوف مناسب سطح لغزش بصورت تطبیقی در نظر گرفته می‌شود و متناسب با تغییرات سطح لغزش تغییر می‌کند. اینکار باعت می شود که سیستم در فاز رسیدن به سطح لغزش به تغییرات پارامتری و اغتشاش حساس نباشد. نتایج شبیه سازی نشان می‌دهد روش کنترلی پیشنهادی در مواجه با عدم قطعیت‌های پارامتری و غیر پارامتری در ردگیری ورودی های ثابت و متغیر با زمان عملکرد خوبی دارد. علاوه بر این در مقایسه با روش بازگشت به عقب عملکرد بهتر کنترل کننده پیشنهادی از نقطه نظر سادگی طراحی و ردگیری مشهود است.
متن کامل [PDF 648 kb]   (1685 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/6 | پذیرش: 1397/4/16 | انتشار: 1398/7/10

فهرست منابع
1. M. E. H. Benbouzid, "A review of induction motors signature analysis as a medium for faults detection," IEEE transactions on industrial electronics, vol. 47, no. 5, pp. 984-993, 2000. [DOI:10.1109/41.873206]
2. S. Yamamura, "Theory of linear induction motors," New York, Halsted Press, 1979. 246 p., vol. 1, 1979.
3. K. Bimal, Modern power electronics and AC drives: Prentice Hall PTR, 2002.
4. J.-J. E. Slotine, and W. Li, Applied nonlinear control: prentice-Hall Englewood Cliffs, NJ, 1991.
5. V. I. Utkin, Sliding modes in control and optimization: Springer Science & Business Media, 2013.
6. J. Y. Hung, W. Gao, and J. C. Hung, "Variable structure control: a survey," IEEE transactions on industrial electronics, vol. 40, no. 1, pp. 2-22, 1993. [DOI:10.1109/41.184817]
7. X. Yu, and O. Kaynak, "Sliding-mode control with soft computing: A survey," IEEE transactions on industrial electronics, vol. 56, no. 9, pp. 3275-3285, 2009. [DOI:10.1109/TIE.2009.2027531]
8. A. Sabanovic, and D. B. Izosimov, "Application of sliding modes to induction motor control," IEEE Transactions on Industry Applications, vol. 1, no. IA-17, pp. 41-49, 1981. [DOI:10.1109/TIA.1981.4503896]
9. B. Bose, "Sliding mode control of induction motor," in Proc. IEEE Ind. Appl. Soc. Annu. Meeting, 1985, pp. 479-486.
10. V. I. Utkin, "Sliding mode control design principles and applications to electric drives," IEEE transactions on industrial electronics, vol. 40, no. 1, pp. 23-36, 1993. [DOI:10.1109/41.184818]
11. O. Barambones, P. Alkorta, and J. M. G. de Durana, "A real-time estimation and control scheme for induction motors based on sliding mode theory," Journal of the Franklin Institute, vol. 351, no. 8, pp. 4251-4270, 2014. [DOI:10.1016/j.jfranklin.2014.04.020]
12. Q. P. Ha, D. C. Rye, and H. F. Durrant-Whyte, "Fuzzy moving sliding mode control with application to robotic manipulators," Automatica, vol. 35, no. 4, pp. 607-616, 1999. [DOI:10.1016/S0005-1098(98)00169-1]
13. J. Yu, Y. Ma, H. Yu, and C. Lin, "Adaptive fuzzy dynamic surface control for induction motors with iron losses in electric vehicle drive systems via backstepping," Information Sciences, vol. 376, pp. 172-189, 2017 [DOI:10.1016/j.ins.2016.10.018]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.