دوره 14، شماره 3 - ( مجله کنترل، جلد 14، شماره 3، پاییز 1399 )                   جلد 14 شماره 3,1399 صفحات 116-103 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2- دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (6304 مشاهده)
بازیابی تأخیر زمانی می‌تواند کارایی شبکه ریلی را بالابرده و جذابیت استفاده از حمل‌ونقل ریلی را در مقابل سایر صورت‌های حمل‌ونقل افزایش دهد. این مقاله به ارائه یک مدل دینامیکی جدیدی از سیستم راه‌آهن بین‌شهری می‌پردازد. مدل ارائه‌شده، یک سیستم گسسته پیشامد است که بر اساس انحراف از مدت‌زمان سفر و انحراف از زمان توقف قطارها تعریف می‌گردد. با توجه به وجود ایستگاه‌های فرعی متعدد در طول مسیر و امکان حل مسئله کنترل در زمان قابل‌قبول، از مقیاس بندی شبکه ریلی واقعی جمهوری اسلامی ایران به یک شبکه کوچک‌تر بدون از دست دادن صحت و کلیت مسئله استفاده‌شده است. از جبر بیشینه جمع به‌منظور مدل‌سازی دینامیک ترافیک در طول مسیر و از کنترل‌کننده پیش‌بین به‌منظور کنترل ترافیک استفاده‌شده است. هدف از طراحی سیستم کنترل، کاهش تأخیر زمانی حرکت قطارها در طول مسیر و از بین بردن آن با استفاده از کاهش زمان سفر قطارها در فاصله مابین ایستگاه‌ها و تغییر در بازه زمانی ملاقات یا عدم ملاقات قطارهای برنامه‌ریزی‌شده در ایستگاه‌های رابط است. در بخش پایانی مقاله، نتایج شبیه‌سازی به‌منظور نمایش صحت عملکرد مدل پیشنهادی و همچنین عملکرد موفق سیستم کنترل پیش‌بین ارائه‌شده است. یادآور می‌گردد که در این مطالعه، مدل‌سازی و شبیه‌سازی بر اساس اطلاعات واقعی ترافیک در خطوط اصلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرفته است.
متن کامل [PDF 1146 kb]   (1428 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/30 | پذیرش: 1397/9/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/5/24 | انتشار: 1399/9/30

فهرست منابع
1. W. S. Lin and J. W. Sheu, "Optimization of train regulation and energy usage of metro lines using an adaptive-optimal-control algorithm," IEEE Transactions on Automation Science and Engineering, vol. 8, no. 4, pp. 855-864, 2011. [DOI:10.1109/TASE.2011.2160537]
2. B. Kersbergen, J. Rudan, T. van den Boom, and B. De Schutter, "Towards railway traffic management using switching Max-plus-linear systems Structure analysis and rescheduling," Discrete Event Dynamic Systems, 2014. [DOI:10.1007/s10626-014-0205-7]
3. V. Van Breusegem, G. Campion, and G. Bastin, "Traffic Modeling and State Feedback Control for Metro Lines," IEEE Transactions on Automatic Control, vol. 36, no. 7, pp. 770-784, 1991. [DOI:10.1109/9.85057]
4. B. De Schutter and T. J. J. van den Boom, "Connection and speed control in railway systems - a model predictive control approach," proceedings of the Sixth International Workshop on Discrete Event Systems, pp. 49-54, 2002.
5. T. van Den Boom and B. De Schutter, "Modeling and control of railway networks," Proceedings of the American Control Conference, vol. 6, pp. 5728-5733, 2004. [DOI:10.23919/ACC.2004.1384769]
6. B. de Schutter and T. van den Boom, "Model predictive control for max-plus-linear discrete event systems," Control Engineering Practice, vol. 14, no. 10, pp. 1199-1211, 2006. [DOI:10.1016/j.conengprac.2006.02.006]
7. B. De Schutter and T. Van den Boom, "Max-plus algebra and max-plus linear discrete event systems: An introduction," Proceedings of the 9th International Workshop on Discrete Event Systems, vol. 19, pp. 36-42, 2008. [DOI:10.1109/WODES.2008.4605919]
8. R. M. P. Goverde, "A delay propagation algorithm for large-scale railway traffic networks," Transportation Research Part C, vol. 18, no. 3, pp. 269-287, 2010. [DOI:10.1016/j.trc.2010.01.002]
9. R. M. P. Goverde, "Railway timetable stability analysis using max-plus system theory," Transportation Research Part B, vol. 41, no. 2, pp. 179-201, 2007. [DOI:10.1016/j.trb.2006.02.003]
10. T. J. J. Van Den Boom and B. De Schutter, "Dynamic railway network management using switching max-plus-linear models," Proceedings of the 11th IFAC sysmposium on Control in Transportation Systems, vol. 11, no. 1, pp. 343-348, 2006. [DOI:10.3182/20060829-3-NL-2908.00060]
11. ب.معاونی - م.کریمی "بازیابی به هنگام جدول زمان‌بندی یک شبکه مترو با استفاده از کنترل‌کننده پیش‌بین و در حضور قیود واقعی" مجله حمل‌ونقل. vol. 7, no. 1, p. 141-166, 1394,
12. ب.معاونی - س.نجفی "مدل‌سازی و تنظیم بلادرنگ ترافیک خطوط مترو با استفاده از کنترل‌کننده پیش‌بین غیرخطی" مجله کنترل. vol. 9, no. 2, p. 14-25, 1394,
13. T. J. J. Van Den Boom, N. Weiss, W. Leune, R. M. P. Goverde, and B. De Schutter, "A permutation-based algorithm to optimally reschedule trains in a railway traffic network," preprints of the 18th IFAC world conference, vol. 18, pp. 9537-9542, 2011. [DOI:10.3182/20110828-6-IT-1002.02352]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.