مقالات پذیرفته شده                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی سهند تبریز
چکیده:   (245 مشاهده)
در طراحی سیستم ترمز ضدقفل، برخی از پارامترها و حالت ­ها مثل ضریب اصطکاک جاده و لغزش طولی چرخ، توسط سنسور قابل ‌اندازه‌گیری نبوده و باید با استفاده از دیگر پارامترهای قابل اندازه­ گیری، تخمین ­زده شوند. اثرات غیرخطی در مدل خودرو و نیروهای تایر، استفاده از یک تخمین‌گر غیرخطی را ضروری می­ نماید. از طرفی در نظر گرفتن قیدهای متناسب با فیزیک سیستم و شرایط جاده می­ تواند دقت تخمین­ گر را در شرایط واقعی افزایش دهد. در این مقاله ضمن طراحی فیلتر کالمن توسعه یافته برای سیستم ترمز ضدقفل، الگوریتم این تخمین­ گر چنان اصلاح می­ گردد تا تاثیر قیود فیزیکی مربوط به ضریب اصطکاک جاده  و لغزش چرخ در آن لحاظ شود. عملکرد تخمین­ گر مقید طراحی شده در مقایسه با حالت نامقید متداول مورد بررسی و مقایسه قرار می­ گیرد. در ادامه، یک کنترل­ کننده­ غیرخطی مبتنی بر پیش بین برای محاسبه­ ی گشتاور ترمزی طراحی می­ گردد تا با استفاده از اطلاعات تخمین، گشتاور ترمزی را کنترل کرده و از لغزش تایر و قفل شدن آن جلوگیری نماید. برای کاهش خطای ناشی از تخمین مقید در عملکرد کنترلی، تکنیک فیدبک انتگرالی به کنترل‌کننده طراحی شده اضافه می­ گردد. نتایج شبیه­ سازی‌ها نشان می­ دهد که ضمن بهبود عملکرد کنترل در حضور خطای تخمین و دیگر نامعینی­ ها، از نوسانی شدن سیگنال کنترلی با فرکانس­های بالا جلوگیری می­ گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/28 | پذیرش: 1399/3/16 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/5/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله کنترل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Control

Designed & Developed by : Yektaweb