[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( مجله کنترل، جلد 5، شماره 4، زمستان 1390 ) ::
جلد 5 شماره 4,1390 صفحات 32-41 برگشت به فهرست نسخه ها
کنترل و تخمین غیرخطی لغزش طولی تایر جهت استفاده در سیستم ترمز ضدقفل
دکتر مهدی میرزائی* 1، آقای حسین میرزائی نژاد2، آقای سیاوش وحیدی3، آقای داود حیدریان3، دکتر محمد جواد خسروجردی4
1- استادیار دانشگاه صنعتی سهند تبریز
2- دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی سهند تبریز
3- دانشگاه صنعتی سهند تبریز
4- دانشیار دانشگاه صنعتی سهند تبریز
چکیده:   (5400 مشاهده)
سیستم ترمز ضدقفل(ABS) به عنوان یکی از مهم ترین سیستم های ایمنی خودرو در طول ترمزگیری های شدید می باشد. در این سیستم با کنترل لغزش طولی تایر در مقدار بهینه، حداکثر نیروی ترمزی در چرخ ها ایجاد شده و در نتیجه فاصله توقف خودرو به حداقل می رسد. وجود اثرات غیرخطی موجود در دینامیک خودرو که عمدتا مربوط به اشباع نیروهای تایر می باشد و همچنین وجود نامعینی های مدل و قابل اندازه گیری نبودن حالت های سیستم یعنی سرعت طولی خودرو و لغزش طولی تایر، از مهمترین مشکلات در طراحی این سیستم کنترلی می باشد. در این مقاله یک کنترل کننده ی غیرخطی مبتنی بر بهینه سازی برای سیستم ABS به صورت تحلیلی طراحی شده و در ترکیب با یک تخمین گر غیرخطی مبتنی بر فیلترآنسنتد (UKF) استفاده شده است. الگوریتم تخمین UKF بر خلاف فیلتر کالمن توسعه-یافته (EKF) به صورت مستقیم از معادلات غیرخطی استفاده کرده و نیاز به خطی سازی و مشتق گیری ندارد. در ادامه اثر خطای ناشی از تخمین در عملکرد کنترل کننده طراحی شده به صورت تحلیلی بررسی می گردد. نتایج تحلیل و شبیه سازی ها نشان دهنده ی عملکرد مناسب و مقاوم سیستم کنترلی پیشنهادی در ردیابی لغزش طولی بهینه در حضور تخمین پارامترها می باشد.
واژه‌های کلیدی: سیستم ترمز ضدقفل- کنترل کننده غیرخطی- تخمین گر غیرخطی- بهینه سازی- لغزش طولی تایر.
متن کامل [PDF 999 kb]   (759 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei M, Mirzaeinejad H, Vahidi S, Heidarian D, Khosrowjerdi M J. Nonlinear Control and Estimation of Tire Longitudinal Slip for using in Anti-lock Braking System. JoC. 2012; 5 (4) :32-41
URL: http://joc.kntu.ac.ir/article-1-73-fa.html

میرزائی مهدی، میرزائی نژاد حسین، وحیدی سیاوش، حیدریان داود، خسروجردی محمد جواد. کنترل و تخمین غیرخطی لغزش طولی تایر جهت استفاده در سیستم ترمز ضدقفل. مجله کنترل. 1390; 5 (4) :32-41

URL: http://joc.kntu.ac.ir/article-1-73-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( مجله کنترل، جلد 5، شماره 4، زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله کنترل Journal of Control
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742