TY - JOUR T1 - Designing fuzzy-sliding mode controller with adaptive sliding surface for vector control of induction motors considering structured and non-structured uncertainties TT - طراحی کنترل کننده فازی- لغزشی با سطح لغزش تطبیقی برای کنترل برداری موتور القایی با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌های ساختاری و غیر ساختاری JF - joc-isice JO - joc-isice VL - 13 IS - 2 UR - http://joc.kntu.ac.ir/article-1-507-fa.html Y1 - 2019 SP - 13 EP - 21 KW - Induction motor control KW - Sliding mode KW - Stability KW - Position control N2 - موتورهای القایی با دینامیک غیرخطی، در خصوص اندازه، وزن، اینرسی موتور، حداکثر سرعت، راندمان و هزینه نسبت به ماشین‌های جریان مستقیم برتری دارند و از این رو کنترل آنها حائز اهمیت است. کنترل مد لغزشی به دلیل مقاوم بودن در مقابل عدم قطعیت‌های مدل و اغتشاش خارجی و نیز سادگی در پیاده سازی، یکی از شیوه‌های موثر کنترل سیستم‌های غیرخطی می‌باشد. در این مقاله، هدف طراحی کنترل کننده فازی– لغزشی برای کنترل موقعیت موتور القایی با در نظر گرفتن مسئله پایداری و در نظر گرفتن عدم قطعیت‌های پارامتری و غیر پارامتری است. در واقع در این روش به منظور افزایش عملکرد سیستم کنترل و بهبود ردگیری، با در نظر گرفتن تابع لیاپانوف مناسب سطح لغزش بصورت تطبیقی در نظر گرفته می‌شود و متناسب با تغییرات سطح لغزش تغییر می‌کند. اینکار باعت می شود که سیستم در فاز رسیدن به سطح لغزش به تغییرات پارامتری و اغتشاش حساس نباشد. نتایج شبیه سازی نشان می‌دهد روش کنترلی پیشنهادی در مواجه با عدم قطعیت‌های پارامتری و غیر پارامتری در ردگیری ورودی های ثابت و متغیر با زمان عملکرد خوبی دارد. علاوه بر این در مقایسه با روش بازگشت به عقب عملکرد بهتر کنترل کننده پیشنهادی از نقطه نظر سادگی طراحی و ردگیری مشهود است. M3 10.29252/joc.13.2.13 ER -