دوره 13، شماره 1 - ( مجله کنترل، جلد 13، شماره 1، بهار 1398 )                   جلد 13 شماره 1,1398 صفحات 20-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی صنایع ،دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (5919 مشاهده)
این مقاله به بررسی کنترل و ارتقاء مدیریت کیفیت سرویس و تعالی ارتباطات و فناوری اطلاعات می پردازد. هدف از این پژوهش کنترل و بهبود مدیریت کیفیت سرویس شبکه مادر مخابراتی کشور می باشد که نهایتاً پس از شناسایی و تعیین سطوح ارتباط بین مدل ها و استاندارد های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با در نظر گرفتن شرایط خاص و مدل مدیریت کیفیت سرویس شبکه مادر مخابراتی کشور به صورت یکپارچه و دقیق در قالب مدل مدیریت کیفیت و تعالی ارتباطات و فناوری اطلاعات بکارگرفته می شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این مدل در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید و استقرار آن در شبکه مادر مخابراتی کشور و بهره مندی از سرمایه های انسانی و بکارگیری فناوری های روز دنیا در بستر این شبکه و معرفی و ارائه سرویس های نوین به مشتریان به ارتقاء مدیریت کیفیت سرویس و تعالی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منجر خواهد شد. در‌این مقاله پس از بررسی مفاهیم و تعاریف تلاش شده است اهم تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع، مورد بررسی و تحلیل قرار‌ گیرد.
متن کامل [PDF 740 kb]   (2912 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/26 | پذیرش: 1397/4/4 | انتشار: 1398/4/24

فهرست منابع
1. [1] Grigg, N., Mann, R., Promoting excellence: An international study into creating awareness of business excellence models, The TQM Journal, 20(3), 2008, 233-248. [DOI:10.1108/17542730810867254]
2. [2] Ioannis N. Metaxas, Dimitrios E. Koulouriotis (2017) "Business excellence measurement: a literature analysis (1990-2016)", Total Quality Management & Business Excellence. [DOI:10.1080/14783363.2017.1356201]
3. [3] Ferguson, Pannirselvam, G. P, L. A., A study of the relationships between the Baldrige categories, International Journal of Quality and Reliability Management, Vol 18, No.1, 2001, pp.14-34. [DOI:10.1108/02656710110364468]
4. [4] Saladin, B., Flynn, B., Further evidence on the validity of the theoretical models underlying the Baldrige criteria, Journal of Operations Management, Vol. 19, No. 6, 2001, pp. 617-52. [DOI:10.1016/S0272-6963(01)00072-9]
5. [5] Lee, S.M., B.H., Rho, S.G., Lee, Impact of Malcolm Baldrige national quality award criteria on organizational quality performance, International Journal of Production Research, 41: 2003-2020, 2003. [DOI:10.1080/0020754031000077329]
6. [6] Calvo-Mora, A., Picón-Berjoyo, A., Ruiz-Moreno, C., Cauzo-Bottala, L., The relationships between soft-hard TQM factors and key business results, International Journal of Operations & Production Management, 34(1), 2014, 115-143. [DOI:10.1108/IJOPM-09-2012-0355]
7. [7] Mohammad, M., National Quality/Business Excellence Awards in different countries, Retrieved from http://www.nist.gov/, 2010.
8. [8] ITU-T Recommendation M.3050.2 Enhanced Telecom Operations Map (eTOM) - Process decompositions and descriptions,2004
9. [9] GB921, T. (2004). Enhanced Telecom Operations Map (eTOM)-The business process framework: Approved Version 4.0, TM Forum Guidebook, from www.tmforum.org.
10. [10] Lu, Hanhua, et al., OSS/BSS Framework Based on NGOSS, Chengdu, China 2010. [DOI:10.1109/IFCSTA.2009.120]
11. [11] Lee, D., Lee, D. H., A comparative study of quality awards: Evolving criteria and research. Service Business, 7, 2012, 347-362. [DOI:10.1007/s11628-012-0172-8]
12. [12] Joaquin Gomez Gomez, Micaela Martinez costa, angel R. Martinez lorente (2017) "EFQM Excellence Model and TQM: an empirical comparison" Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 28, No. 1, 88-103. [DOI:10.1080/14783363.2015.1050167]
13. [13] Ulas Akkucuk., Yasin Galip Gencer (2017) "EFQM Model and Sustainability of Organizations" International Conference on Advances in Management Engineering and Information Technology, ISBN: 978-1-60595-457-8.
14. [14] Marina Godinho Antunes, Joaquín Texeira Quirós, Maria do Rosário Fernandes Justino, (2017) "The relationship between innovation and total quality management and the innovation effects on organizational performance" International Journal of Quality & Reliability Management, ISSN: 0265-671X.
15. [15] Paul Olanrewaju Olonade. Emmanuel Olateju Oyatoye, (2017) "ISO 9000 and quality standards improvemence units of selected manufacturing firms in LAGOS" JORIND 15(1)June, 2017. ISSN 1596-8303.
16. [16] Uma, Chandrashekhar.,Scott, Nelson., Delivering Network Assurance Through Secure and Reliable Solutions, 2012. [DOI:10.1002/bltj.21554]
17. [17] Pereira, Cristiano, Ferreira, Carlos, Amaral, Luis, (2017) "IT Value Management Capability Enabled with COBIT 5 Framework" European, Mediterranean, and Middle Eastern Conference on Information Systems, pp 431-446. [DOI:10.1007/978-3-319-65930-5_35]
18. [18] Polak, Leonard F., Kleiner, Brian H., Managing for Excellence in the Telecommunication Industry, Volume 23, 2000. [DOI:10.1108/01409170010782352]
19. [19] Asif Khan, M., Evaluating the Deming Management Model of Total Quality in Telecommunication Industry in Pakistan - An Empirical Study, Vol. 5, No. 9, International Journal of Business and Management, www.ccsenet.org/ijbm, 2010. [DOI:10.5539/ijbm.v5n9p46]
20. [20] Talib, F., Rahman, Z., Qureshi, M.N., An empirical investigation of relationship between total quality management practices and quality performance in Indian service companies, International Journal of Quality and Reliability Management (IJQRM), Emerald Publishers, Vol. 30, No.3, 2013, 280-318. [DOI:10.1108/02656711311299845]
21. [21] Khanam, S., Siddiqui, J., Talib, F., Modeling the TQM enablers and IT resources in the ICT industry: an ISM-MICMAC approach, Int. J. Information Systems and Management, Vol. 1, No. 3, 2015, 195. [DOI:10.1504/IJISAM.2015.072290]
22. [22] Eva Suáreza, Arturo Calvo-Morab,∗, José L. Roldánb, Rafael Periá˜nez-Cristóbal, (2017) "Quantitative research on the EFQM excellence model: A systematicliterature review (1991-2015)" European Research on Management and Business Economics, IEDEEN-23; No. of Pages 10. [DOI:10.1016/j.iedeen.2017.05.002]
23. [23] Boulter, L., Bendell, T. & Dahlgaard, J.J. (2013). Total quality beyond North America: A comparative analysis of the performance of European Excellence Award winners. International Journal of Operations and Production Management, 33(2). [DOI:10.1108/01443571311295635]
24. [24] Khan, B. A., & Naeem, H. (2016). Measuring the impact of soft and hard quality practices on service innovation and organisational performance. Total Quality Management & Business Excellence, doi:10.1080/14783363.2016.1263543. [DOI:10.1080/14783363.2016.1263543]
25. [25] Dahlgaard-Park, S. M., Chen, C.-K., Jang, J.-Y., & Dahlgaard, J. J. (2013). Diagnosing and prognosticating the quality movement - a review on the 25 years quality literature (1987-2011). Total Quality Management & Business Excellence, 24(1-2), 1-18. [DOI:10.1080/14783363.2012.756749]
26. [26] Metaxas, I. N., Koulouriotis, D. E., & Spartalis, S. H. (2016). A multicriteria model on calculating the Sustainable Business Excellence Index of a firm with fuzzy AHP and TOPSIS. Benchmarking: An International Journal, 23(6), 1522-1557. [DOI:10.1108/BIJ-07-2015-0072]
27. ]27[ اساسنامه مصوب شرکت ارتباطات زیرساخت، ماده 2، 1391
28. [28] ITU-T X.805 Standard, https://www.itu.int/rec/T-REC-X.805, 2003
29. [29] ITU-T G.828 Standard, https://www.itu.int/rec/T-REC-G.828-200003-I/en, 2001
30. [30] ITU-T G.827 Standard, https://www.itu.int/rec/T-REC-G.827-200309-I/en, 2004
31. [31] ITU-T G.826 Standard, https://www.itu.int/rec/T-REC-G.826-200212-I/en, 2003
32. [32] DISAC 300-175-9 - Defense Information Systems Agency, http://www.disa.mil/~/ media/Files/DISA/About/Publication/Circular/dc3001759_basic-chng1.pdf, 2009
33. [33] ITU-T Y.1541 Standard, https://www.itu.int/rec/T-REC-Y.1541-200205-S/en, 2012

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.