دوره 15، شماره 4 - ( مجله کنترل، جلد 15، شماره 4، زمستان 1400 )                   جلد 15 شماره 4,1400 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مجتمع برق و کامپیوتر،گروه علمی کنترل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران
2- مجتمع مکانیک،گروه علمی قوای محرکه، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران
چکیده:   (1991 مشاهده)
در این مقاله ابتدا با استفاده از مجموعه تست­های صورت گرفته روی یک موتور دیزل توربوشارژ در اتاق تست موتور، یک مدل دقیق غیرخطی برای آن بدست آمده و حول چند نقطه­ی کار خطی شده است. سپس، برای مدل خطی شده در تمام نقاط کار یک کنترل‌کننده­ی گوسی انتگرالی مرتبه دوم خطی (LQIG) که پارامترهای آن تابعی از سرعت موتور می باشد، طراحی و شبیه سازی شده است. در روش ارائه شده، می‌توان با کنترل دریچه هدر، میزان بوست تولیدی توسط توربوشارژر را در تمام دورهای موتور (بخصوص دورهای پایین و میانی) با دقت و سرعت بالایی کنترل نموده و در نتیجه توان و گشتاور تولیدی موتور را در این دورها بهبود بخشید. سیستم حلقه بسته در برابر نویز و عدم قطعیت مدل، شبیه سازی و ارزیابی گردید. نتایج ارزیابی نشان داد که این کنترل‌کننده در مقایسه با کنترل‌کننده­های‌ PID و LQR عملکرد بهتری داشته و در برابر عدم قطعیت در مدلسازی و نویز مقاومت بالاتری دارد.
متن کامل [PDF 1068 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/5 | پذیرش: 1399/7/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/10/24 | انتشار: 1400/10/1

فهرست منابع
1. [1] p.Safarian, K.Bilen, M.Ceviz and A.Salimias, "Optimization of waste gate in the diesel engines with turbocharger," International Journal of Automotive Engineering Vol.6, Number 3, Sept 2016
2. [2] A.Karnik,J.H.Buckland and J.S. Freudenberg, "Electronic Throttle andWastegate Control for Turbocharged Gasoline Engines," American Control Conference June 8-10, 2005. Portland, OR, USA, 2005.
3. [3] M.Mansuri, "Automotive World," 30 June 2016.Available: http://memra.blogfa.com/cat-89.aspx.
4. [4] A.Y.Karnik and M.Jankovik, "IMC based wastegate control using a first order model for turbocharged gasoline engine," American Control Conference Fairmont Queen Elizabeth, Montréal, Canada, 2012. [DOI:10.1109/ACC.2012.6315144]
5. [5] Z.Qiu, J.Sun, M.Jankovik, M.Santilo, "Nonlinear internal model controller design for wastegate control of a turbocharged gasolineengine," Control Engineering Practice 46 (2016) 105-114 [DOI:10.1016/j.conengprac.2015.10.012]
6. [6] S.Samokhin, K. Zenger, "Robust and Adaptive Wastegate Control of Turbocharged Internal Combustion Engines," American Control Conference (ACC), 2014. [DOI:10.1109/ACC.2014.6859027]
7. [7] N.E. Kahveci, S.T. Impram, A. Umut Genc, "Boost Pressure Control for a Large Diesel Engine with Turbocharger," American Control Conference (ACC),Portland, Oregon, USA, 2014. [DOI:10.1109/ACC.2014.6858888]
8. [8] M.Huang, H.Nakada, K.Butts, I.Kolmanovsky, "Nonlinear Model Predictive Control of a Diesel Engine Air Path: A Comparison of Constraint Handling and Computational Strategies,"IFAC-PapersOnLine 48-23 (2015) 372-379. [DOI:10.1016/j.ifacol.2015.11.308]
9. [9] L.Eriksson, J.Wahlstr¨om, and .Klein, " Physical Modeling of Turbocharged Engines and Parameter Identification," Automotive Model Predictive Control (2010) , LNCIS 402, pp. 53-71. [DOI:10.1007/978-1-84996-071-7_4]
10. [10] P.Andersson.,"Air Charge Estimation in Turbocharged Spark Ignition Engines," Printed by LiU-Tryck, Link¨oping, Sweden, 2005.
11. [11] A.G.Kuznetsov,S.V.Kharitonov,D.S.Vornychev, "A mathematical model of a diesel engine for simulation modelling of the control system," Global Journal of Pure and Applied Mathematics., 2016. Volume 12, Number 1 (2016), pp. 213-228
12. [12] D.C.Manzie,"Input redundant internal combustion engine with linear quadratic Gaussian control and dynamic control allocation," The University of Melbourne, Melbourne, 2009. DCT doc.no.: 2009.023
13. [13] H. Jin, S. Choi and S. Kim, "Design of a compressor-power-based exhaust manifold pressure estimator for diesel engine air management," International Journal of Automotive Technology, Vol. 15, No. 2, pp. 191−201 (2014). [DOI:10.1007/s12239-014-0021-y]
14. [14] K.Rong,"Modeling of turbocharged spark ignited engine and model predictive control of hybrid turbocharger," A thesis presented to the graduate school of the university of florida in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of science, 2014.
15. [15] م. بهروزی, ا. شامخی، ع.طوسی، م.پلاور, "مدلسازی مقدار میانگین موتور دیزل به همراه توربو شارژر," در شانزدهمین کنفرانس سالانه(بین المللی) مهندسی مکانیک ISME2008, ایران، کرمان، دانشگاه شهید باهنر, 1387.
16. [16] A.Kalbat, "Linear Quadratic Gaussian (LQG) control of wind Turbines," 3rd International Conference on Electric Power and Energy Conversion Systems, Yildiz Technical University, Istanbul, Turkey, October 2-4, 2013 [DOI:10.1109/EPECS.2013.6713053]
17. [17] J.Shin,K.Nonami, D.Fujiwara and K.Hazawa, "Model-based optimal attitude and positioning control of small-scale unmanned helicopter," Robotica / Volume 23 / Issue 01 / January 2005, pp 51 - 63 [DOI:10.1017/S026357470400092X]
18. [18] M.S.Mahmoud, A.B.Koesdwiady, "Improved digital tracking controller design for pilot-scale unmanned helicopter," Journal of the Franklin Institute 349 (2012) 42-58. [DOI:10.1016/j.jfranklin.2011.10.003]
19. [19] T.Hagglund, K.Astrom, PID Controllers: Theory,Design,and Tuning, ISA: The Instrumentation, Systems,and Automation Society, 1995.
20. [20] Graf, Jens, PID Control Fundamentals, CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016.
21. [21] J.B. Moore, Optimal Control: Linear Quadratic Methods, Dover Publications; 91.12 edition, February 27, 2007.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.