TY - JOUR T1 - Speed Control and Torque Ripple Reduction of Switched Reluctance Motors based on Cascade Loops and Optimal Sliding-mode Controller TT - کنترل سرعت و کاهش ریپل گشتاور موتور سویچ‌رلوکتانس مبتنی بر کنترل‌کننده بهینه مد لغزشی و ساختار آبشاری JF - joc-isice JO - joc-isice VL - 14 IS - 4 UR - http://joc.kntu.ac.ir/article-1-682-fa.html Y1 - 2021 SP - 143 EP - 154 KW - Switched Reluctance Motor KW - Projection Recurrent Neural Network KW - Optimal Sliding Mode Controlle N2 - گسترش روزافزون اتوماسیون، سبب ورود موتورهای الکتریکی به صنایع شده استبه‌گونه‌ای که نیروی محرکه بسیاری از ابزارها از موتورهای الکتریکی دریافت می‌شود. موتور سویچ‌رلوکتانس، به­عنوان نوعی از موتورهای سنکرون، با مزیت‌های فراوان خود، توانایی جایگزین شدن با موتورهای قدیمی را دارد و مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند. کنترل این موتور به­دلیل ذات غیرخطی و متغیر با زمانش، و همچنین وجود عدم قطعیت‌های آن، امری بسیار دشوار است. در این مقاله با استفاده از کنترل‌کننده مد لغزشی بهینه، کنترل سرعت این موتور انجام­گرفته است. با استفاده از ساختار آبشاری، بزرگترین عیب این موتور یعنی ریپل گشتاور کاهش پیداکرده است. کنترل‌کننده پیشنهادی، با تبدیل مساله کنترل مد لغزشی مرتبه اول به مساله بهینه سازی و با حل بی­درنگ آن با شبکه عصبی بازگشتی تصویر، سیگنال کنترلی بهینه ای تولیدکرده که چترینگ نداشته و در عین حال شرط لغزش را برآورده می‌کند. عملکرد کنترل­کننده پیشنهادی درمقایسه با سایر کنترل‌کننده­ها در قالب شبیه‌سازی صورت­گرفته و اثربخشی آن نشان داده شده است. M3 10.52547/joc.14.4.143 ER -