TY - JOUR T1 - Statistical Modeling of Ad Campaigns in Online Advertising Systems TT - مدل‌سازی آماری کمپین‌های تبلیغاتی در سامانه‌های تبلیغات آنلاین JF - joc-isice JO - joc-isice VL - 16 IS - 2 UR - http://joc.kntu.ac.ir/article-1-893-fa.html Y1 - 2022 SP - 69 EP - 87 KW - Statistical Modeling KW - Particle Filter KW - Bayesian Estimation KW - Online Advertising N2 - در این مقاله رویکرد جدیدی در مدل‌سازی آماری سامانه‌های تبلیغاتی آنلاین ارائه می‌گردد. مدل ارائه شده بر اساس تخمین بیشترین قیمت پیشنهادی از سوی کمپین‌های تبلیغاتی و نیز تخمین نرخ کلیک کاربران توسعه می‌یابد. چالش اساسی در تخمین متغیرهای سامانه‌های تبلیغاتی، رفتار به شدت تغییرپذیر با زمان و غیرخطی کاربران، فضای رقابتی کمپین‌های تبلیغاتی و تنوع در استراتژی‌های مورد استفاده از سوی کمپین‌های مختلف در این سامانه‌ها است. در چنین شرایطی استفاده از رویکردهای تخمین مبتنی بر فیلترکالمن به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد. در این مقاله با بهره‌گیری از رویکرد فیلتر ذره، توزیع احتمال و شاخص‌های آماری بیشترین قیمت پیشنهادی به صورت آنلاین تخمین زده می‌شود. تبلیغ‌کنندگان تنها در صورت برنده شدن در مزایده مربوط به هر تبلیغ، از بیشترین قیمت پیشنهادی مطلع خواهند بود و در صورت باخت، بیشترین قیمت پیشنهادی در اختیار آن‌ها قرار نخواهد گرفت. لذا به روزرسانی وزن‌ها در فیلتر ذره بر اساس قانونی دو ضابطه‌ای طراحی می‌شود که در شرایط برد یا باخت مزایده، به اصلاح توزیع پسین منجر می‌شود. در ادامه توزیع احتمال کلیک کاربران به کمک یک تخمین‌گر بیزی معرفی می‌شود. از آن‌جا که رفتار کاربران در مواجهه با تبلیغ، تغییرپذیری قابل توجهی با زمان خواهد داشت، در تخمین بیزی مورد استفاده، ضابطه‌ای تطبیقی جهت اصلاح فاکتور فراموشی معرفی می‌گردد که میزان اثرگذاری مشاهدات جدیدتر را در صورت تغییرات ناگهانی در الگوهای رفتاری کاربران به روزرسانی نماید. در پایان با دسترسی به تخمین بیشترین قیمت پیشنهادی و نرخ کلیک کاربران، رابطه ورودی-خروجی کمپین‌ها به ازای ورودی سیگنال قیمت پیشنهادی یا سیگنال کنترلی و خروجی تعداد نمایش‍های برنده شده توسط کمپین قابل استخراج خواهد بود. رویکرد پیشنهادی بر روی کمپینی با چهار دسته مجزا شبیه‌سازی و نتایج آن گزارش شده است. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد رویکرد آماری پیشنهادی مدل مطلوبی از ورودی-خروجی کمپین تبلیغاتی را توصیف می‌نماید. M3 10.52547/joc.16.2.69 ER -