TY - JOUR T1 - Robust Control of a Platoon of Vehicles with Communication Time Delay and Switched Interaction Topology TT - کنترل مقاوم یک گروه خودرو با لحاظ تاخیر زمانی و ساختار ارتباطی زمان متغیر JF - joc-isice JO - joc-isice VL - 10 IS - 3 UR - http://joc.kntu.ac.ir/article-1-377-fa.html Y1 - 2016 SP - 61 EP - 70 KW - Platoon of vehicles KW - Time delay KW - Time varying topology KW - Switching system KW - String stability. N2 - در این مقاله به طراحی کنترلر و تحلیل پایداری داخلی و رشته¬ای یک گروه خودرو در حرکت یک بعدی پرداخته می¬شود. با توجه به اینکه ارسال داده و اندازه¬گیری سنسورها در یک دسته خودرو می¬تواند با تاخیر رخ دهد، لذا در مدل¬سازی سیستم، تاخیر زمانی درنظر گرفته می¬شود. تغییر ساختار شبکه ارتباطی یک دسته خودرو می¬تواند منجر به ناپایداری داخلی و رشته¬ای سیستم گردد. با درنظر گرفتن تاخیر زمانی و ساختار شبکه متغیر با زمان به طراحی یک کنترلر مقاوم برای حفظ پایداری داخلی و رشته¬ای دسته خودرو پرداخته می¬شود. با استفاده از قضایای لیاپانوف کراسوفسکی و لیاپانوف رازومیخین، دو روش جدید برای تحلیل پایداری داخلی دسته خودرو ارائه می-گردد. همچنین در ادامه قضیه¬ای نو برای تحلیل پایداری رشته¬ای در حضور تاخیر زمانی و ساختار شبکه متغیر بیان می¬گردد. نشان داده می¬شود که کنترلر مربوطه پایداری داخلی و رشته¬ای دسته را تحت عمل سوئیچ و تاخیر زمانی تضمین می¬نماید. کیفیت روش¬های ارائه شده با انجام مثال¬های شبیه¬سازی متعدد بررسی می¬گردد. M3 ER -