%0 Journal Article %A Moaveni, Bijan %A Shafaati, Mehrshad %T Scaling, Modeling and Traffic Control of a Real Railway Network using Max-plus Algebra and Model Predictive Control %J Journal of Control %V 14 %N 3 %U http://joc.kntu.ac.ir/article-1-550-fa.html %R 10.29252/joc.14.3.103 %D 2020 %K Dynamic Modeling of Railway Traffic, Max-Plus Algebra, Model Predictive Control, Time Delay Recovery., %X بازیابی تأخیر زمانی می‌تواند کارایی شبکه ریلی را بالابرده و جذابیت استفاده از حمل‌ونقل ریلی را در مقابل سایر صورت‌های حمل‌ونقل افزایش دهد. این مقاله به ارائه یک مدل دینامیکی جدیدی از سیستم راه‌آهن بین‌شهری می‌پردازد. مدل ارائه‌شده، یک سیستم گسسته پیشامد است که بر اساس انحراف از مدت‌زمان سفر و انحراف از زمان توقف قطارها تعریف می‌گردد. با توجه به وجود ایستگاه‌های فرعی متعدد در طول مسیر و امکان حل مسئله کنترل در زمان قابل‌قبول، از مقیاس بندی شبکه ریلی واقعی جمهوری اسلامی ایران به یک شبکه کوچک‌تر بدون از دست دادن صحت و کلیت مسئله استفاده‌شده است. از جبر بیشینه جمع به‌منظور مدل‌سازی دینامیک ترافیک در طول مسیر و از کنترل‌کننده پیش‌بین به‌منظور کنترل ترافیک استفاده‌شده است. هدف از طراحی سیستم کنترل، کاهش تأخیر زمانی حرکت قطارها در طول مسیر و از بین بردن آن با استفاده از کاهش زمان سفر قطارها در فاصله مابین ایستگاه‌ها و تغییر در بازه زمانی ملاقات یا عدم ملاقات قطارهای برنامه‌ریزی‌شده در ایستگاه‌های رابط است. در بخش پایانی مقاله، نتایج شبیه‌سازی به‌منظور نمایش صحت عملکرد مدل پیشنهادی و همچنین عملکرد موفق سیستم کنترل پیش‌بین ارائه‌شده است. یادآور می‌گردد که در این مطالعه، مدل‌سازی و شبیه‌سازی بر اساس اطلاعات واقعی ترافیک در خطوط اصلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرفته است. %> http://joc.kntu.ac.ir/article-1-550-fa.pdf %P 103-116 %& 103 %! %9 Research paper %L A-10-55-13 %+ K. N. Toosi University of Technology %G eng %@ 2008-8345 %[ 2020