[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( مجله کنترل، جلد 7، شماره 1، بهار 1392 ) ::
جلد 7 شماره 1,1392 صفحات 21-32 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی بهینه برای کنترل غیرخطی سیستم ترمز خودرو در ترمزگیری های شدید به هنگام گردش
آقای حسین میرزائی نژاد1، دکتر مهدی میرزائی* 2
1- دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی سهند تبریز
2- دانشيار دانشگاه صنعتی سهند تبریز
چکیده:   (6747 مشاهده)
یکی از مانورهای بحرانی خودرو، ترمزگیری شدید به هنگام گردش می باشد که در آن حداقل کردن فاصله توقف ضمن حفظ فرمان پذیری خودرو و نگهداری آن در مسیر از اهمیت برخوردار است. سیستم ترمز ضدقفل متداول با ایجاد بیشینه نیروی ترمزی در چرخ ها، فاصله توقف را به حداقل رسانده ولی نمی تواند دینامیک جانبی و فرمان پذیری خودرو را بصورت مستقیم کنترل نماید. در این مقاله به منظور کنترل مستقیم و توام دینامیک طولی و جانبی خودرو، یک الگوریتم غیرخطی بهینه بر اساس پیش بینی پاسخهای سیستم برای محاسبه نیروهای ترمزی چرخ های خودرو جهت پیاده سازی با محرک سیستم ترمز ضدقفل ارائه شده است. در این الگوریتم از بیشینه نیروهای ترمزی قابل تولید توسط هر یک از چرخ های طرفین خودرو به اندازه ای کاسته می-شود که حداقل گشتاور چرخشی لازم برای گردش خودرو نیز تامین گردد. بهینه بودن قانون کنترل گشتاور چرخشی، امکان تنظیم و محاسبه ی آن را چنان فراهم می کند که می توان بین فاصله توقف و فرمان پذیری خودرو مصالحه نمود. در حالت خاص با انتخاب ضریب وزنی بی نهایت روی ورودی کنترلی(کنترل گران)، مقدار گشتاور چرخشی خارجی صفر شده و به عملکرد سیستم ترمز ضدقفل متداول با بیشینه نیروهای ترمزی می رسیم.‌ در حالی که با افزایش گشتاور چرخشی تا مقدار مناسب، فاصله توقف نسبتا افزایش یافته ولی فرمان پذیری بهبود می یابد. نتایج تحلیل ها و شبیه سازیهای انجام گرفته بر روی یک مدل واقعی 8 درجه آزادی خودرو در ترمزگیری شدید به هنگام گردش، نشان از عملکرد مناسب و مقاوم سیستم کنترلی پیشنهادی در رسیدن به اهداف مورد نظر می باشد.
واژه‌های کلیدی: سیستم ترمز خودرو، کنترل غیرخطی، الگوریتم بهینه، فاصله توقف، فرمان پذیری
متن کامل [PDF 1268 kb]   (893 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaeinejad H, Mirzaei M. An Optimal Approach to Nonlinear Control of Vehicle Braking System during Severe Braking and Turning. JoC. 2013; 7 (1) :21-32
URL: http://joc.kntu.ac.ir/article-1-29-fa.html

میرزائی نژاد حسین، میرزائی مهدی. رویکردی بهینه برای کنترل غیرخطی سیستم ترمز خودرو در ترمزگیری های شدید به هنگام گردش. مجله کنترل. 1392; 7 (1) :21-32

URL: http://joc.kntu.ac.ir/article-1-29-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( مجله کنترل، جلد 7، شماره 1، بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله کنترل Journal of Control
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3708