[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( مجله کنترل، جلد 8، شماره 1، بهار 1393 ) ::
جلد 8 شماره 1,1393 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی استراتژی کنترل بهینه آنلاین برای اتوبوس هیبرید هیدرولیک
دکتر محمد رضا حائری یزدی1، آقای علی صفائی* 2، دکتر وحید اصفهانیان3، دکتر مسعود مسیح تهرانی4
1- دانشيار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشگاه تهران
2- کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
3- استاد دانشگاه تهران
4- استاديار دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت
چکیده:   (3853 مشاهده)
در این مقاله، طراحی یک استراتژی کنترل بهینه برای سیستم قوای محرکه‌ی اتوبوس هیبرید هیدرولیک موازی ارائه شده‌است. این سیستم شامل یک موتور احتراق‌داخلی به‌عنوان مؤلفه‌ی اول تولید قدرت و یک پمپ-موتور هیدرولیکی به‌عنوان مؤلفه‌ی دوم می‌باشد.. طراحی یک استراتژی کنترل مناسب برای سیستم‌های قوای محرکه هیبرید، بسیار تابع روند تغییرات سرعت در سیکل رانندگی است. این تابعیت تاحدی است که روند تغییرات سرعت سیکل‌ رانندگی در زمان‌های آتی سیکل نیز روی تصمیم کنترلی در هر گام تأثیر دارد. در اینجا برای طراحی استراتژی کنترل بهینه متناظر با سیکل‌ رانندگی از یک الگوریتم برنامه‌ریزی دینامیکی استفاده شده‌است. ایراد استفاده از روش برنامه‌ریزی دینامیکی نیازمندی آن به اطلاعات آینده سیکل رانندگی جهت پیاده‌سازی است. با طراحی یک استراتژی کنترل هوشمند که دارای واحدی جهت شناسایی و پیش‌بینی سیکل رانندگی است، این مشکل قابل رفع می‌باشد. یک شیوه مناسب جهت طراحی استراتژی کنترل هوشمند، استفاده از مدل آنلاین استراتژی‌های کنترلی بهینه متناظر با چندین سیکل رانندگی استاندارد در بازه‌های زمانی مختلف از یک سیکل رانندگی خاص است. در این مقاله، یک مجموعه‌‌مدل شامل تعدادی شبکه‌ی عصبی با هدف مدل‌سازی آنلاین استراتژی‌های کنترلی بهینه بکار رفته‌است. به‌منظور بررسی عملکرد طراحی ارائه‌شده، نتایج شبیه‌سازی مدل اتوبوس هیبرید هیدرولیک با دو استراتژی کنترل قانون‌مند و بهینه برای چهار سیکل رانندگی استاندارد مقایسه شده‌است. مشاهده می‌شود که استفاده از استراتژی کنترل بهینه به‌مقدار چشمگیری مصرف سوخت اتوبوس را کاهش داده‌است.
واژه‌های کلیدی: اتوبوس هیبرید هیدرولیک، استراتژی کنترل بهینه آنلاین، شبکه عصبی، برنامه‌ریزی دینامیکی.
متن کامل [PDF 832 kb]   (589 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ha’iri-Yazdi M R, Safaei A, Esfahanian V, Masih-Tehrani M. Design of the Online Optimal Control Strategy for a Hydraulic Hybrid Bus. JoC. 2014; 8 (1) :1-10
URL: http://joc.kntu.ac.ir/article-1-179-fa.html

حائری یزدی محمد رضا، صفائی علی، اصفهانیان وحید، مسیح تهرانی مسعود. طراحی استراتژی کنترل بهینه آنلاین برای اتوبوس هیبرید هیدرولیک. مجله کنترل. 1393; 8 (1) :1-10

URL: http://joc.kntu.ac.ir/article-1-179-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( مجله کنترل، جلد 8، شماره 1، بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله کنترل Journal of Control
Persian site map - English site map - Created in 0.28 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701