چکیده: سیستم کنترل کشش از جمله سیستمهای مورد نیاز برای افزایش ایمنی خودرو به شمار میآید.
این سیستم کنترلی به منظور جلوگیری از لغزش بیش از حد چرخها در هنگام شتابگیری به خصوص هنگامی که خودرو ناگهان شروع به حرکت میکند کاربرد دارد. حفظ لغزش چرخها در یک محدوده مطلوب در شرایط جوی نامساعد به دلیل اثرات ناشناخته سطح جاده و همچنین رفتار غیرخطی شدید تایر در طی فرآیند شتابگیری یک مسئله چالش برانگیز است.
از سوی دیگر در طراحی کنترلکننده، وجود برخی نامعینیها از جمله دینامیکهای مدل نشده و عدمقطعیت پارامترهای خودرو، بایستی مورد توجه قرار گیرد
. بنابراین وجود یک قانون کنترلی مقاوم غیرخطی برای سیستم کنترل کشش الزامی
است. در این مقاله، در ابتدا با استفاده از روش کنترل پیشبین غیرخطی، یک کنترلکننده غیرخطی برای
سیستم کنترل کشش طراحی شده است.
سپس، عدم قطعیتهای ناشناخته سیستم با استفاده از شبکه عصبی شعاعی پایه به طور تطبیقی تخمین زده شده است. در ادامه برخی از نتایج شبیه سازی جهت ارزیابی رفتار سیستم کنترل پیشنهادی برای ردیابی لغزش چرخ مرجع در حضور نامعینیها برای مانورهای مختلف ارائه شدهاند. نتایج نشان میدهد که
سیستم کنترلی پیشنهادی عملکرد مناسبی در برابر اثرات غیرخطی و نامعینیها دارد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/4 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/20